Publisert Legg igjen en kommentar

11 tips før du kjører over fjellet i vinter

bil-teori.no
Kolonnekjøring kan by på utfordringer selv for erfarne sjåfører

Å kjøre i kolonne kan være utfordrende, men ettersom vi i Norge har mange fjelloverganger som kan være kalde, forblåste og fylt med snø, er det viktig å kunne triksene for å være en god sjåfør også der. Først og fremst, kolonnekjøring brukes ofte på fjelloverganger om vinteren når været er for dårlig til at veien kan holdes åpen permanent i full bredde. Det kan også brukes under veiarbeid, for eksempel i tunneler, for å lede trafikken sikkert forbi et veiarbeidssted, som utgjør en kjørebaneforsnevring, uten fare for veiarbeiderne. På fjelloverganger kan brøytemannskapene avvise trafikanter de forstår kan komme til å få problemer med å bli med i kolonnen. Det kan være personer som ikke har tilstrekkelig varme klær, kjøretøy som har tekniske mangler eller kjøretøy som ikke er tilstrekkelig “skodd” for slik kjøring. En kolonne har alltid en brøytebil eller ledebil både foran og bak kolonnen.

Her har vi samlet noen gode tips for å være forberedt på kolonnekjøring på vinteren.

Før reisen
1) Sørg for å ha nok drivstoff på tanken. Det er ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene.
2) Ha lykt, slepetau og snøspade lett tilgjengelig.
3) Det er lurt å ha med mat og varm drikke.
4) Ta med varme klær og vintersko.

Underveis
5) La lufteanlegget forsyne frontruten med kald luft. Det hindrer ising.
6) Bruk nødblink.
7) Har du tåkelys, bruk dem.
8) Hold følge med bilen foran.
9) Prøv å holde jevn hastighet og følg kolonnen.
10) Ikke kjør ut av kolonnen eller forsøk å snu.
11) Hvis du må stoppe eller det blir stopp i kolonnen, må du ikke bevege deg bort fra bilen. Det kan være livsfarlig.

Publisert Legg igjen en kommentar

Ærlighet varer lengst – det straffer seg å jukse på teoriprøven

Flere blir tatt i å jukse på teoriprøven til førerkort. Det lønner seg alltid å øve på riktig måte, da blir du en trygg sjåfør og du kan ha ren samvittighet

TV2.no skrev i september flere saker om personer som blir tatt i juks på teoriprøven til førerkortet.
Dette gjelder folk som har kjøpt seg hjelp til å bestå teoriprøven. Mange oppga manglende øving eller dårlige norskkunnskaper som årsaken til juksingen.

Noen av dem er allerede dømt til fengsel og flere venter på sin tur i retten. Vi hos bil-teori.no er imidlertid glad for at mange andre velger å øve på lovlig vis. Det beste er jo å lese teoribøker og øve til teoriprøven, noe man for eksempel kan gjøre på siden vår. Fortsett med den gode øvingen, og ta teoriprøven med god samvittighet! Da kan du vite at du har øvd så godt du kan, og at du har gjort det på skikkelig vis. Oppmuntre også dine venner til å gjøre dette, slik at ingen jukser på prøven. Vi ønsker å jo tryggest mulig trafikk rundt oss hver dag. 🙂

Her kan du lese mer om hva TV2.no skrev om saken: https://www.tv2.no/a/10097145/

Publisert Legg igjen en kommentar

Våren = øvelseskjøring!

bil i solnedgang

Nå som snøen er borte mange steder i landet, er det mange som tar fatt på øvelseskjøringen. Hvis du er i startgropen, kan det være at du vil ha nytte av det blogginnlegget vi skrev for noen år siden som handlet om øvelseskjøring og teoriprøven. Hvis du har øvelseskjørt en stund, og du har lest på teorien, kan det være at du tenker på teoriprøven og oppkjøring før sommeren starter. Hvem har vel ikke lyst til å sitte bak rattet når sommerferien er i gang! Det er enda noen uker igjen til sommerferien, så hvorfor ikke øve ekstra i ukene fram til det?

Øv på teoriprøvene hos oss fram til sommerferien

Vi tilbyr et innholdsrikt hjelpemiddel som består av flere hundre spørsmål, som er hentet fra alle delene av pensumet til Statens vegvesen. Vi tilbyr også 3 forskjellige øvingsmoduser, slik at du kan øve på den måten du foretrekker. Prøvene er også responsive, eller mobilvennlige, slik at du lett kan ta dem på telefonen eller nettbrettet hvis du ønsker det. Hvis du kjøper gull-pakken vår, får du tilgang i 3 måneder, som skulle være rikelig med tid fram til sommeren. Og hvis du skulle være uheldig å stryke på teoriprøven, gir vi deg en ny tilgangsperiode på 3 måneder, helt gratis (gjelder gull-pakken)! Du finner teoriprøvene ved å trykke her.

Lykke til med øvingen 🙂

Publisert 4 kommentarer

Nye alternativer når du skal ta teoriprøven

skjermdump av teoriprøve-mulighetene på bil-teori

Et godt verktøy er halve jobben, og nå lanserer vi et enda bedre verktøy når du skal øve til teoriprøven, nemlig 3 nye alternativer! Hvis du har kjøpt tilgang til teoritestene våre, kan du nå velge mellom 3 moduser: Øve-modus, eksamen-modus og ekspress-modus. Alle de 3 nye alternativene inngår i pakken hvis du har kjøpt tilgang til teoriprøvene våre. Her kommer en kort beskrivelse av de 3 teoriprøve-alternativene våre:

Øving

Denne modusen gjør at du får se fasiten etter hvert spørsmål. Du trenger derfor ikke å vente til du har fullført teoriprøven før du får se om du har svart riktig eller galt. Dette kan gjøre det lettere å lære de riktige svarene etter hvert som du øver. Teoriprøven består av 45 tilfeldige spørsmål som er hentet fra forskjellige deler av pensum.

Eksamen

Denne modusen er den varianten brukerne våre er vant til, og som vi kun har benyttet oss av helt fram til nå. Du vil altså fortsatt kunne bruke denne varianten, som innebærer at du først får vite svarene etter at teoriprøven er fullført. Teoriprøven består av 45 spørsmål som velges tilfeldig ut fra databasen vår.

Ekspress

Denne modusen er for folk i farta. Denne teoriprøven består bare av 9 spørsmål som velges tilfeldig fra databasen vår. Du må svare riktig på 8 av 9 spørsmål for å bestå denne teoriprøven. (Dette er riktignok litt strengere enn i virkeligheten, men det er fordi 8 av 9 er det nærmeste man kommer den virkelige brøken som Statens vegvesen opererer med).

 

Vi håper at denne muligheten vil gjøre det lettere å velge det verktøyet som best i ditt tilfelle. Hvis du ikke allerede har kjøpt tilgang, men har lyst til å benytte deg av denne nye muligheten, kan du gjøre det her.

Publisert Legg igjen en kommentar

Slik slipper du å skrape is

skrape fronruten

Lei av å skrape is på frontruten hver morgen?

Her er 5 tips (og noen advarsler) som kan være til hjelp:

  1. Dekk til frontruten om kvelden. Bruk aviser, en liten presenning, et gammelt ullteppe eller et dekke som er ment å beskytte mot sol og snø. Dette vil hindre isdannelse. Eneste minus er at sidevinduene og bakruten må skrapes (dette kan løses ved å bruke en heldekkende presenning, eller topphatt). OBS: Husk å feste dekket godt i tilfelle det blåser opp i løpet av natten.
  2. Bruk kupévarmer. En slik liten varmvifte vil sørge for at ruten er isfri, samtidig som bilen er varm å sette seg inn i. Men kupéviften vil som regel kreve at du har tilgang til strøm utenfra.
  3. Bruk isfjerningsspray. Man får kjøpt sprayer til av-ising (eller “de-icing”) flere steder, og det kan gjøre det lettere å skrape is.
  4. Slå på varmetrådene i frontruten, hvis bilen din er utstyrt med dette (dessverre bare et fåtall biler som har dette).
  5. Hvis du tilfeldigvis har 300 000 kr til overs, kan du kjøpe en garasje … En carport gjør også jobben hvis målet er å slippe å skrape frontruten.

BILLIGST: Hvis ingen av disse alternativene er noe for deg, kan du jo alltids investere i en god isskrape. Du finner mange tester på nettet som kan hjelpe deg til å velge en god skrape, for eksempel en skrape til under 50-lappen.

OBS: Ikke la deg friste til å helle varmt vann på en isete rute – det kan riktignok fjerne isen i en fart, men du kan også føre til at du må bytte frontrute, ettersom den kan sprekke på grunn av temperaturforskjellen.

Ønsker du tips til å øvelseskjøre om vinteren? Les blogginnlegget her!

Publisert 3 kommentarer

Øvelseskjøring om vinteren

vinterveg

Skal du øvelseskjøre i vinter? Da er det viktig å ta noen forholdsregler.

Mørket

Siden vintermånedene er mørke, må du være spesielt oppmerksom på fotgjengere som går langs veien, eller som skal krysse veien. Når du nærmer deg en fotgjengerovergang, må du holde tilstrekkelig lav fart, slik at du har oversikt over overgangen. Hvis du nærmer deg en fotgjengerovergang, og det kommer en bil i motgående kjørefelt, kan den andre bilens lys virke såpass blendende at du ikke ser fotgjengere som er i ferd med å kryss overgangen. Ta deg derfor god nok tid til å se deg godt for. Noe annet som gjør bilveiene enda mørkere, er svart, våt asfalt. Siden veiene våre saltes, er det ikke noe hvit snø som reflekterer lyset i veibanen. Sikten er derfor kraftig redusert på våt asfalt.

Føret

Vinterveier kan være en ekstra utfordring når man skal øvelseskjøre. Selv om veibanen er snøfri, kan veien være såpeglatt. Noen ganger kan det bli is på veien selv det er plussgrader og regn. Dette kalles underkjølt regn, og oppstår fordi det er minusgrader på veien. Før du kjører ut på en hovedvei, kan det derfor være lurt å foreta en oppbremsing for å se hvor glatt det er. Men husk: Sjekk alltid i speilet før du bremser!

Utstyr 

Det er viktig å ha en vinterklar bil. Hva innebærer det? Her ti gode råd:

1. Sørg for at alle lys fungerer. Ha med ekstra pærer i bilen

2. Kontroller frysepunktet og væskenivå på kjælevæsken

3. Kontroller nivå og kvalitet på bremsevæsken (gammel bremsevæske kan fryse i streng kulde)

4. Kontroller nivå på motoroljen. Bruk en tynnere olje på vinteren for lettere kaldstart

5. Ha nok spylervæske, og sjekk at den tåler minst 20 minusgrader

6. Sørg for å ha duggfrie ruter. Tips: rens luftinntaket for løv/rusk, legg papir o.l. under gulvmatter for å suge opp fuktighet

7. Smør gummilister inn med silikon og smør dørlåser med låsolje

8. Lad opp batteriet

9. Sjekk dekktrykket

10. Hold bilen ren. En polert bil blir ikke så lett angrepet av salt/rust.

Visste du at du kan få spørsmål om føreforhold på teoriprøven? Dette er selvfølgelig noe vi har med i teoriprøvene våre også. Du kan ta en gratis teoriprøve her, eller kjøpe tilgang til alle spørsmålene våre her.

(Rådene er basert på http://bil.aftenposten.no/bil/Gjor-bilen-vinterklar-na-75419.html#.VIAro_l5PxQ)

Publisert Legg igjen en kommentar

Klar, ferdig, øvelseskjør!

gutt som øvelseskjører

 

Når snøen er borte og veiene er tørre, er det mange som setter seg bak rattet for første gang. Hva bør du huske når du skal øvelseskjøre, og hvordan kan du øke sannsynligheten for å få lappen? Vi gir deg svarene.

I 2013 var det nesten 100 000 som kjørte opp på Statens vegvesens trafikkstasjoner. Blant disse var det bare 74 % som bestod. Tallet er enda mer dystert når det gjelder den teoretiske førerprøven, som bare 58 % bestod. Det er tydelig at opplæringsprosessen har vært mangelfull for mange elever. Vi vil derfor komme med noen råd på veien for deg som skal øvelseskjøre.

Lover og regler

Det stilles krav både til den som øvelseskjører, til den som er ledsager og til bilen. Den som øvelseskjører, må ha fylt 16 år og ha gjennomgått trafikalt grunnkurs (man kan begynne på dette kurset når man har fylt 15 år). Hvis man er 25 år eller eldre, trenger man bare å gjennomgå deler av det trafikale grunnkurset. Kurset består av 17 undervisningstimer og gir blant annet opplæring i trafikkforståelse, førstehjelp og mørkekjøring. Det kreves at ledsageren er minst 25 år og har hatt førerkort for bil sammenhengende de siste fem årene. Hvis ledsageren har hatt førerrett i utlandet, blir denne tiden også medregnet. Det er ledsageren som regnes som føreren av bilen under øvelseskjøringen. Det er bare godkjente trafikkskoler, det offentlige skoleverket og godkjente kursarrangører som kan ta betalt for opplæringen. Bilen, som skal være en personbil klasse B, må være utrustet med en synlig rød «L» på hvit bakgrunn, og den skal ha et ekstra innvendig speil til ledsageren. Det er tillatt å øvelseskjøre både med automatgir og manuell gir, og du kan ha passasjerer med deg hvis det er forsvarlig.

Råd og tips

Øvelseskjøring gjør mester – man kommer ikke utenom det. Ifølge Trygg Trafikk bør man sette av minst 100 timer til øvelseskjøring, og Statens vegvesen anbefaler 140 timer. Så hvis du begynner å øvelseskjøre når du er 17 år, og kjører 1 time i uken, ender du opp med bare 52 timers trening når du er 18 år, noe som er langt under anbefalingene! Man skjønner derfor hvorfor man bør begynne så tidlig som mulig. Jo tidligere man begynner, desto lettere er det å innarbeide gode kjøreferdigheter. Hva er det lurt å øve på? Det er alltid lurt å begynne i det små. Det første man bør beherske, er kjøretøyet. Finn en tom, åpen parkeringsplass eller et annet egnet område. Begynn med det grunnleggende – still inn setet, speilene og rattet. Øv deretter på pedalbruk, giring, signalbruk, rygging, bakkestart og andre elementære ferdigheter. Ikke øv på for mange ting av gangen. Når bør du begynne å ta timer hos en kjøreskole? Så tidlig som mulig. Kjøreskolen gir deg et solid fundament å bygge videre på, slik at du slipper å måtte luke ut unoter like før oppkjøringen. Alle ønsker jo at opplæringen skal koste så lite som mulig, og man kan bidra til det ved å ta kjøretimer tidlig i prosessen. Når man har lært verdifulle ferdigheter hos kjøreskolen, er det viktig at man øver på dette i sin private oppkjøring. Fortell gjerne ledsageren din hva du har lært på kjøreskolen, slik at dere kan øve på dette sammen. Ifølge NAF bør man ha som mål at eleven skal kunne kjøre rimelig selvstendig og behagelig i vekslende trafikk innen 4-6 måneder.

Ifølge Trygg Trafikk bør man sette av minst 100 timer til øvelseskjøring

Teoriprøven

Det er her de fleste får problemer. Man kan ta teoriprøven på en trafikkstasjon når man har fylt 17,5 år. På det tidspunktet er det mange som har øvelseskjørt i flere måneder og mener at de vet hva bilkjøring og trafikkreglene går ut på. Men tallene viser noe annet – omkring halvparten stryker. Det er derfor viktig å lese på teorien jevnt og trutt i den perioden man øvelseskjører, slik at man slipper å nilese før teoriprøven. Et annet godt råd er å ta teoriprøver på nettet, for eksempel denne gratis teoriprøven med 45 spørsmål!

Oppkjøringen

Den praktiske førerprøven kan gjennomføres på en av Statens vegvesens trafikkstasjoner når man har bestått teoriprøven og har fylt 18 år. Oppkjøringen tar cirka en time, og bedømmes av en sensor. Under kjøreturen skal man bevise at man har de nødvendige kunnskapene og ferdighetene, og den praktiske førerprøven vurderes under ett. Hvis man stryker, må man vente minst fire uker før man kan kjøre opp på nytt.

Publisert Legg igjen en kommentar

Videoer som hjelper deg fram mot lappen

video med hjelp til førerprøven

Kunne du tenke deg å se noen gratis videoer som kan hjelpe deg fram mot lappen? Alle vet jo at det koster penger å ta kjøretimer, så hvorfor ikke lære en hel del hjemmefra, i godstolen? Vi har samlet en del nettsider som inneholder over 60 forskjellige videoer som kan forbedre kjøreferdighetene dine og hjelpe deg fram til lappen. Her er oversikten:

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Innledning01.html
http://www.tv2.no/v/868020/
http://www.tv2.no/v/868460/
http://www.tv2.no/v/873294/?ref=868020
https://www.youtube.com/channel/UCbaaHmFYlwLjZ5FCpPa4XnA

 

Publisert Legg igjen en kommentar

Rundkjøring til besvær

rundkjøring

Mange blir usikre når de kommer til en rundkjøring. «Hvor skal jeg plassere bilen? Skal jeg bruke blinklys? Når skal jeg bruke blinklys?» Dette er tanker som kan dukke opp. Her kommer bruksanvisningen:

Hvordan man kjører i en rundkjøring

Når man kjører mot en rundkjøring, er det viktig å avpasse farten. Da får man et overblikk over trafikkflyten i rundkjøringen, og man får tid til å lese skiltene, slik at man vet hvor man skal plassere bilen. Har man for stor fart inn mot rundkjøringen, er det noe som kan skremme de bilistene som allerede er inne i rundkjøringen.

Rundkjøringer er som veikryss. Det betyr at hvis det er flere kjørefelt, skal du legge deg i det høyre feltet hvis du skal svinge til høyre for midten. Skal du rett fram, skal man velge det feltet som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre, ifølge Statens vegvesen. Skal man svinge til venstre for midten, skal man velge det venstre feltet. Merk: Noen ganger kan man bruke høyre felt for å kjøre lenger enn rett fram i rundkjøringen, for eksempel hvis skiltingen tilsier det. OBS: Når man skal skifte felt inne i rundkjøringen, har man vikeplikt.

Rundkjøringer er som veikryss.

Man skal bruke blinklys for å kommunisere med de andre trafikantene. Det betyr at hvis du skal ta første avkjøring til høyre, skal du begynne å blinke allerede før du kjører inn i rundkjøringen. Skal du ta en annen avkjøring, begynner du å blinke til høyre «når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut», ifølge Statens vegvesen. Merk: Hvis du skal til venstre i en liten rundkjøring med bare ett kjørefelt inn mot rundkjøringen, kan det være lurt å blinke til venstre allerede før du kjører inn i rundkjøringen. OBS: Bruk også blinklys når du skal skifte felt inne i en rundkjøring med flere kjørefelt.

Publisert Legg igjen en kommentar

Spørsmål og svar om teoriprøven

gutt som tar teoriprøven

Det kan være mange ting man lurer på angående teoriprøven, og vi har samlet noen av spørsmålene (og svarene!) her. Hvis du derimot ønsker å teste kunnskapsnivået ditt på en teoriprøve, så finner du en gratis teoriprøve for bil her.

Hvor tar man teoriprøven?

Svar: På en av Statens vegvesens trafikkstasjoner

Når kan man ta teoriprøven for personbil?

Svar: Seks måneder før du fyller 18.

Hvor finner jeg nærmeste trafikkstasjon?

Svar: Statens vegvesen har en oversikt over trafikkstasjonene her.

Hva må jeg ha ordnet før jeg tar teoriprøven?

Svar: Du må levere søknad om førerkort før du kan ta teoriprøven. Den kan sendes inn elektronisk. I tillegg bør du selvfølgelig ha lest på teorien på forhånd og øvd på noen teoriprøver på nettet, som f.eks. denne gratistesten.

Må jeg bestille time for å ta teoriprøven?

Svar: De fleste trafikkstasjoner har «drop-in-timer», så du trenger ikke å bestille time.

Hva må jeg ha med meg når jeg skal ta teoriprøven?

Svar: Gyldig legitimasjon og penger (kontanter eller bankkort)

Hva regnes som gyldig legitimasjon?

Svar: norsk pass (ikke nødpass), norsk førerkort, norsk bankkort med navn, bilde og fødselsnummer/D-nummer (11 siffer), Forsvarets id-kort, norsk sjøfartbok, postens id-kort (utstedt etter 1.4.2003), utlendingspass, reisebevis (for flyktninger). Annen legitimasjon som godkjennes, finner du på Statens vegvesens nettsted.

Hvor mange prosent av oppgavene må være riktig besvart for å bestå?

Svar: Minst 85 %

Hva skjer hvis jeg ikke består teoriprøven?

Svar: Da må du vente to uker før du kan ta ny prøve (karantenetid).

Hva koster det å ta teoriprøven?

Svar: For personbil koster det 600,-

Får jeg igjen pengene hvis jeg stryker på teoriprøven?

Svar: Nei

Kan jeg betale med kort på trafikkstasjonen?

Svar: Ja, men kun med bankkort (debetkort), ikke med kredittkort.

Kilde: www.vegvesen.no (publisert i 2014)