Publisert 1 kommentar

Forstå bildekket ditt

bildekk

Selv om du nok ikke kommer til å få en haug med spørsmål om bildekk på teoriprøven, kan det være greit å vite litt om bildekk, for det er jo en vesentlig del av bilen, og hvis man ikke gjør det riktig, kan det i verste fall gå skikkelig galt. Så hva bør man kunne om bildekk?

Dimensjoner

Bildekk kommer i alle størrelser. I vognkortet oppgis den dekkdimensjonen som er standard for kjøretøyet, f.eks. 195/65R 15. Dette kan se ut som en fysikkformel fra dine verste mareritt, men det er ikke så komplisert som det ser ut til. Her får du den enkle forklaringen:

195: Dette er dekkets bredde (oppgitt i millimeter).

65: Dette tallet angir dekkets profil – det vil si forholdet mellom dekkets bredde og høyde (høyden måles fra kanten av felgen og ut til kanten av dekket). I dette tilfellet er altså høyden 65 % av dekkets bredde. Hvis du vil vite nøyaktig hvor høyt dette er, kan du regne slik:  195 x 0,65 = 126,75 mm.

R: Dette står for “Radialdekk” og sier noe om dekkonstruksjonen. Dette er en helt vanlig dekkonstruksjon.

15: Dette tallet står for dekkets indre hjuldiameter, eller enklere sagt: Felgens diameter. Dette tallet oppgis i tommer (1 tommer = 2,54 cm). 15 tommer tilsvarer derfor 38,1 cm.

Hastighetsklasse

Dekk er konstruert for å tåle en viss hastighet, og i vognkortet kan du finne den hastighetsklassen som dine dekk minst bør ha. Det kan f.eks. stå hastighetsklasse V. Dette betyr at dekkene er laget for å kjøre i max 240 km/t. Denne fartsgrensen er jo laaaangt over det som er tillatt i Norge, men siden det er andre fartsgrenser i andre land, kan det være en fordel å ha dekk som passer til kjøring i utlandet også. Her er noen andre hastighetsklasser:

  • P: 150 km/t
  • Q: 160 km/t
  • R: 170 km/t
  • S: 180 km/t
  • T: 190 km/t
  • U: 200 km/t
  • H: 210 km/t
  • V: 240 km/t
  • W: 270 km/t

Har du tenkt deg ut på glattisen? I så fall kan det være verdt å ta en titt på innlegget vårt om øvelseskjøring om vinteren.

1 kommentar på “Forstå bildekket ditt

  1. […] Etterstramming og lufttrykk. Når du har kjørt noen mil med de nye hjulene på bilen, er det lurt å finne fram hjulvinnen og etterstramme boltene. Det er også lurt å sjekke at lufttrykket er bra. For å finne ut av dette kan du lese dette innlegget om dekk: https://www.bil-teori.no/2017/11/03/forsta-bildekket-ditt/ […]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *